امروز

جمعه, ۲۳ آذر , ۱۳۹۷

  ساعت

۱۹:۳۷ بعد از ظهر

سایز متن   /

علائم و نشانه های «خویشتن کاذب»

در شکل گیری شخصیت گاهی بدلایلی خویشتن واقعی ما رشد و تکامل نمی یابد. «خویشتن کاذب» معمولاَ در اثر برخورد کودک با محیط خشن، ناپذیرا، قضاوتی، پُر توقع، بی توجه، سرد و غیر حساس به نیازهای طبیعی کودک بوجود می آید.

به ناچار کودک برای ماندگاری و بقاء به شیوه ی نادرست سازگاری که عبارتست از سازگاری دفاعی است متوسل می گردد. کودک کوچک ما با استفاده از انواع مکانیسم های دفاعی بتدریج از واقعیت جدا و در تخیل و ایده آل ها غرق می گردد. بدین ترتیب یکپارچکی و وحدت وجود کودک جای خودش را به چند پارچگی و تجزبه می دهد.

دو چیز نشانه ی عدم وحدت و یکپارچگی و انسجام ساختار شخصیت است:

1- کمبود و غیبت، راستی و صداقت و درستی.
2- خودبینی و تکبر و غرور و خود شیفتگی.

در فلسفه بودا و ذن و همینطور در عرفان شرق خلوص و راستی را مترادف با وحدت و یکپارچگی می دانند. خانم «هورنی» و مولای روم هر دو می گویند: نیروی عظیمی در درون هر انسان نهفته است که فقط در وحدت بخشی های وجود به آن دسترسی پیدا می کنیم و این وحدت از راه صدق و خلوص و صمیمیت صورت می گیرد.
دلبستگی های عصبی ما به عناصری مانند (ثروت، شهرت، مقام، آبرو) فقط نشان دهنده حقارتی هستند که از ریا و چند پارچگی و خویشتن دروغین سرچشمه می گیرند.

 

خودبینی و خودشیفتگی دومین نشانه ی خویشتن دروغین و کاذب است. فرد خودبین و خود شیفته به تمام دنیا بوسیله ی نیازهای خود محورانه خود نزدیک می شود. بجای اینکه به انسان به چشم موجودی نگاه کند که ارزش شناختن و نزدیکی و صمیمیت دارد، به چشم وسیله ای که یکی از نیازهای او را برآورده می کند نگاه می کند.
دائم در حال مسابقه با دنیاست که برتری خود را حفظ کند. برای رسیدن به هدف به حیله و نیرنگ های زیادی متوسل می شود. در این افراد معمولاَ رفتاریی مشاهده می نماییم که به نظر هنجار می رسد مانند:
1- تظاهر به عشق
2- تظاهر به مهربانی، همدردی، از خود گذشتگی
3- تظاهر به شوق یادگیری تظاهر به نیکوکاری و…

برخورد نادرست با کودک آنگونه که اِستفن جانسون در کتاب خود می نویسد. منش های نا سالمی را تولید می کند. خویشتن دروغین و کاذب به شکل های متفاوت ظهور می نمایند که در ذیل به چند مورد اشاره می نمایم.

اشکال مختلف خویشتن کاذب

1- کودک مورد نفرت: تجربیات اسکیزوئید
2- کودک رهاشده و مطرود: در عطش همزیستی

3- کودک در تملک والدین: منش همزیستی و غیر مستقل
4- کودکی که مورد استفاده بوده: تجربیات خود شیفته.

5- کودک مغلوب: خود آزاری اجتماعی – خود تخریبی.
6- کودک استثمار شده : سیستم دفاعی هیستریک و شخصیت نمایشی.
7- کودک با نظم سخت: شخصیت وسواسی.

عارفه منجم
درودها

 

 

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی