شنبه, ۲۹ دی , ۱۳۹۷

۱۰:۴۵ قبل از ظهر

شاخه های مختلف روان‌شناسی:  روا‌ن‌شناسی از جمله دانش‌هایی است که با چندین شاخه علمی دیگر ارتباط نزدیک و تنگاتنگی دارد و خودش هم به چند شاخه تقسیم می‌شود. خوب است درباره شاخه‌های مختلف روان‌شناسی هم کمی توضیح دهیم.

روانشناسی تعریف‌های بسیار متفاوتی دارد. یکی از تعاریف مناسب‌تر برای علم روانشناسی، علم بررسی و شناخت رفتارهای انسان اعم از طبیعی و غیرطبیعی است. اولین‌بار که این تعریف در ایران در دوره جدید مطرح شد، در دانشکده ادبیات بود که مرحوم دکتر «علی‌اکبر سیاسی» در آنجا استاد روانشناسی بود.

در ابتدا به روانشناسی، معرفت‌النفس یا علم‌النفس می‌گفتند و دکتر «سیاسی» واژه روانشناسی را معادل کلمه «پسیکولوژی» فرانسه به کار می‌برد. روانشناسی علمی است که در مورد رفتارهای بشر تحقیق می‌کند. معمولاً هم دانشجویان، رشته روانشناسی را در دانشکده‌های ادبیات و علوم انسانی یا روانشناسی می‌خوانند.

دانشجویان در دوره کارشناسی یا لیسانس روانشناسی، در حقیقت با مبانی روانشناسی عمومی آشنا می‌شوند و در این دوره درس‌های بسیار گوناگونی مانند روانشناسی تربیتی، اجتماعی، بالینی، آموزشی و مشاوره و … می‌خوانند.

‌ برخی اوقات کار متخصصان مغز و اعصاب هم با کار روان‌شناسان همپوشانی پیدا می‌کند.

زمانی که با شاخه های مختلف علم روانشناسی آشنا نیستیم و به علت پرهیزی که مردم از واژه روانی دارند، نام این بیماری ناراحتی اعصاب شده است یا به آن ناراحتی عصبی می‌گویند. این واژه و این مفهوم بیشتر برای مردم قابل قبول است، اما باید دانست متخصص مغز و اعصاب کسی است که دوره تخصصی خودش را در بخش بیماری‌های مغز و اعصاب گذرانده و درس‌های نظری مربوط به این موضوع و شاخه علمی را خوانده است.

کار این افراد بسیار دشوار و ارزشمند است، منتها برخی مردم برای درمان بیماری روانی خود به این افراد مراجعه می‌کنند. مطابق قوانین هر پزشکی در ایران می‌تواند تا وقتی که دچار خطا نشود، هر بیماری را تحت درمان قرار دهد اما کسی که دچار اختلالات روان‌پزشکی اعم از خفیف و شدید است، به تمایل خود یا خانواده و به دلیل عدم‌ شناخت و پرهیز از خوردن انگ روانی، به نورولوژیست (متخصص مغز و اعصاب) مراجعه می‌کند که ممکن است مدتی وقتش در این مسیر به هدر برود زیرا کار اصلی متخصصان مغز و اعصاب، بیماری‌های دیگری است که در سلسله‌ اعصاب وجود دارد.

اشتباه دیگری که مردم مرتکب می‌شوند بدلیل اشنا نبودن به شاخه های علم روانشناسی این است که به جراحان مغز و اعصاب مراجعه می‌کنند. البته قبول داریم که کار این پزشکان بسیار خطیر است اما این افراد آموزشی در درمان بیماری‌های روانی ندیده‌اند و برایشان اتلاف وقت است که به جای پرداختن به بیماری‌های مغز و اعصاب، بیماران روانی را ویزیت کنند. فرض کنید کسی که سردردی داشته و تصادفاً این سردرد ناشی از یک غده مغزی بوده و تحت عمل قرار گرفته است و سردردش درمان شده است. این فرد پس از مداوا به تمام فامیل می‌گوید سردردم با عمل مغز خوب شده و بقیه هم که سردردهایی دارند (و ممکن است ناشی از اختلالات دیگر باشد)، به دکتر اعصاب مراجعه می‌کنند.

مورد دیگر که باعث می‌شود بیماران روانی وقت خود را هدر دهند این است که ممکن است بیماری‌های روانی با شکایاتی در اعضای مختلف بدن ظاهر شود، مثل شکایت در دستگاه قلب و عروق، بیماری‌های تنفسی، گوارشی و… . ممکن است این بیمار سال‌های سال این مشکل را داشته باشد و مدام به دکتر مراجعه کند. گاهی هم در آزمایش خون، نوع بیماری را مثلاً کم‌خونی تشخیص می‌دهند. در بسیاری موارد کسانی که با درد به متخصص مربوطه مراجعه می‌کنند پزشک به آنها می‌گوید که سالم هستند. گفتن اینکه کسی بیماری قلبی ندارد، بیمار روانی را که از درد قلب شکایت می‌کند، به رفتن نزد دکتر دیگری ترغیب می‌کند.

در درمان همه بیماری‌ها، زمان طلایی درمان مهم است. زمان طلایی، دوره اول شروع بیماری است که بیماری هنوز مزمن نشده و اگر در آن دوره شناخت کافی از طرف پزشکان و مردم باشد و درمان به‌ موقع شروع شود، درمان، نتیجه خوبی به همراه دارد. مسأله مهم دیگر در درمان‌ بیماری‌های روانی، روان‌درمانی و درمان با قرص است که شناخت این مسأله خیلی مهم است.

درودها