امروز

شنبه, ۲۹ دی , ۱۳۹۷

  ساعت

۱۰:۴۶ قبل از ظهر

سایز متن   /

آموزش ذهن آگاهی معمولا یکی از رایج ترین شیوه های مراقبه در CBT است و به صورت تجربی پژوهشگران نشان داده اند که آموزش ذهن آگاهی در کمک و یاری دادن بیمارن جهت مقابله با هیجان های دشوار موثر و کارامد است به طور مثال در پژوهش های باتر(۲۰۰۳)، هوفمان، ساویر، ویت و اوه (۲۰۱۰).

درمانگرانی که CBT کار می کنند برای گسترش بهبود تنظیم هیجان ها از این آموزش بهره می برند. ذهن آگاهی با قابلیت محوری آگاهی با طرح واره درمانی هیجانی ارتباط دارد و نقشی موثر در ایجاد و حفظ سازگارانه و انعطاف پذیر نسبت به تجربیات هیجانی دارد.

معمولا ذهن آگاهی موجب افزایش پذیرش، ایجاد حس هیجانی بدور از قضاوت و با احساس گناه کمتر همراه است. ما فرا می گیریم که نیازی نیست هیجاناتمان را کنترل یا سرکوب کنیم بلکه می توانیم آنها را تحمل و تجربه نماییم.

با آموزش ذهن آگاهی هدف ما این است که مراجعین را تشویق به تجربه کردن هیجانات در همان لحظه و بدون واکنش پذیری شدید رفتاری نماییم. امروزه آموزش ذهن آگاهی به عنوان یکی از ویژگی های اصلی و اساسی مقابله با تنظیم هیجان و تحمل عواطف در رویکردهای رفتاری و شناختی مانند ACT (هیز، ۱۹۹۹)، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی را MBCT (سگال، ویلیامز و تیزدل، ۲۰۰۲)، درمان دلسوزی محور (ژیلبرت،۲۰۰۹)، DBT(لینهان، ۱۹۹۳) مورد استفاده قرار می گیرد.

به اعتقاد جان کابات- زین(۱۹۹۴) که ابداع کننده روش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی یا همان MBSR  است ذهن آگاهی را چنین تعریف می کند:

ذهن آگاهی نوعی آگاهی که از طریق بذل توجه با آشکار شدن لحظه به لحظه تجربه پدید می آید. این بذل توجه، دارای ماهیتی عمدی ، در لحظه حاضر و به دور از قضاوت است. پس متوجه می شویم که این آگاهی از توجه ما به تجربیات ما نشات می گیرد که با روش متداول و روزمره توجه ما به زندگی خود متفاوت است.

 

در ذهن آگاهی نوعی مشاهده متمرکز، انعطاف پذیر، لحظه به لحظه آشکارشدن جریان فکر، احساسات و حس های جسمانی است که در عرصه و حیطه هشیاری (آگاهی) ما عرضه و پردازش می گردد.

در ذهن آگاهی ابتدا باید قضاوت های خود را در باره تجربیات افکار، هیجان ها و حس های جسمانی را به حالت تعلیق در بیاوریم و فقط آنها را تجربه کنیم. هنگامی که تلاش می کنیم احساسات، افکار و رویدادهای ذهنی خود را سرکوب کنیم موجب تشدید و تظاهر آن ها با دفعات بیشتر در عرصه آگاهی می گردیم.

بیایید یادبگیریم بجای «حالت انجام» در «حالت بودن» زا تجربه کنیم.

 

با احترام

عارفه منجم

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی