امروز

جمعه, ۲۳ آذر , ۱۳۹۷

  ساعت

۱۹:۳۸ بعد از ظهر

سایز متن   /

رابطه باورهای فراشناخت و ذهن آگاهی و پذیرش و عمل با سلامت عمومی دانشجویان

teb-police-v6n1p31-fa

مقدمه: با توجه به ضرورت توجه به سلامت روان نوجوانان و دانشجویان به‌عنوان آینده‌سازان کشور، پژوهش حاضر به‌منظور پیش‌بینی سلامت عمومی بر اساس باورهای فراشناخت و اجتناب از تجارب هیجانی اجرا شد.

مواد و روش‌ها: تعداد 300 نفر (176 دختر و 124 پسر)، از بین دانشجویان دانشگاه پیام نور استان قم به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای از بین سه دانشکده دانشگاه انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های سلامت عمومی (GHQ-28) و فرم کوتاه پرسشنامه فراشناخت (MCQ-30) و پرسشنامه پذیرش و تعهد نسخه دوم (AAQ-II) و پرسشنامه ذهن آگاهی (FFMQ) پاسخ دادند که داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون در رگرسیون گام‌به‌گام مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که پیش‌بینی سلامت روانی دانشجویان بر اساس باورهای فراشناخت و ذهن‌آگاهی و اجتناب از تجارب هیجانی، در مورد اجتناب از تجارب هیجانی و باورهای فراشناخت معنادار است که در این میان می‌توان به اهمیت بیشتر اجتناب از تجارب هیجانی در رابطه با سلامت عمومی دانشجویان نسبت به سایر متغیرها پی‎برد.

نتیجه‌گیری: باورهای فراشناخت و اجتناب از تجارب هیجانی و ذهن آگاهی از عوامل موثر در وضعیت سلامت روانی هستند و می‌توان با تغییر فراشناخت‌ها و اجتناب تجربی که شیوه‌های ناسازگارانه تفکرات منفی را زیاد می‌کنند و یا باعث افزایش باورهای منفی عمومی می‌گردند و بالا بردن ذهن آگاهی به بهبود سلامت روانی و عمومی دانشجویان کمک کرد.

واژه‌های کلیدی: سلامت عمومی، باورهای فراشناخت، اجتناب از تجارب هیجانی، ذهن آگاهی

عارفه منجم، مرضیه سادات ابراهیمی

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی